woensdag 31 december 2014

Bucketlist 2014 recap


Op de laatste dag van 2014 kijk ik terug op afgelopen jaar aan de hand van mijn Bucketlist, die ik op 1 januari maakte. Welke punten heb ik volbracht en welke niet? Er is ontzettend veel gebeurd in een jaar en ik kan alvast verklappen dat de dingen die ik het liefst wilde doen, ook werkelijkheid zijn geworden. Kijken jullie mee?


✔ Naar een concert van The Black Keys
Zonder twijfel een van de hoogtepunten van mijn 2014: het concert van The Black Keys op Rock Werchter. Het was voor mij zowel de eerste keer dat ik ze live zag, als de eerste keer dat ik op zo'n groot festival was. En het viel niet tegen: tijdens het concert was iedereen ontzettend aardig tegen elkaar (behalve van tevoren, toen het duwen en dringen was om vooraan te kunnen staan) en de sfeer over het hele festival was relaxed. Het smaakte zeker naar meer, dus ik houd de line-ups van komende festivals al nauwlettend in de gaten... Lees hier het hele artikel over Rock Werchter 2014.

FANGIRL ALERT
Een stop-motion filmpje (of meerdere) maken
Naar aanleiding van een workshop stop-motion filmpjes maken met behulp van grafische technieken, nam ik mezelf voor om in mijn eigen tijd nog zo'n filmpje te maken. Maar in de drukte van school en een heleboel andere dingen is dat er afgelopen jaar niet van gekomen. Toch ben ik van plan om in 2015 er echt weer mee bezig te gaan, dus zien jullie het vast weer verschijnen op m'n komende Bucketlist. Lees hier het artikel over workshop Film & Inkt en de video die ik toen had gemaakt.

Met vriendinnen een paar dagen naar een stad (Tienertoer) of kamperen (in de Ardennen)
Het werd niet een paar dagen Tienertoeren, ook niet kamperen in de Ardennen, maar een weekje in de zomervakantie met z'n allen in een familiehuisje in Zeeland. Die hele zomervakantie was al met al een van de leukste vakanties tot nu toe, met veel nieuwe, bijzondere ervaringen en vooral héél veel gezelligheid. :)
Begin november was ik ook nog eens met school een aantal dagen naar Londen. Ik had het geluk dat er een heleboel gezellige mensen meegingen en het programma vol van leuke dingen en nu en dan een paar uurtjes vrije tijd. De dag na aankomst was ik doodop, maar het was het meer dan waard. 

In de tuin in Zeeland, foto door Naomi
✔ Woningruilen in een stad waar ik nog niet geweest ben
Nouja, het was niet écht woningruilen, maar meer een tour van bed & breakfast naar bed & breakfast door Ierland, in de meivakantie. Ondanks dat het weer niet bepaald meewerkte, was het door de prachtige landschappen en ontzettend aardige Ieren (met leuk accent) een hele fijne week. 

Ierland, mei 2014
Beter elektrisch gitaar leren spelen en natuurlijk akoestisch
In m'n telefoon is al een hele lijst ontstaan aan nummers die ik wil leren spelen op mijn elektrische gitaar. Nu nog de tijd ervoor nemen. *Work in progress*

Een semi-akoestische / western gitaar kopen
Ik nam me voor om pas een nieuwe gitaar te kopen als ik ook meer elektrisch gitaar en verschillende stijlen ging spelen. Dat is er afgelopen jaar nog niet heel erg van gekomen, maar het komt zeker weer op m'n Bucketlist van 2015. Wél heb ik m'n oog laten vallen op een Dobro gitaar: die een heel mooi typisch blues-geluid produceert. Ook Dan speelde op een Dobro (zie foto) tijdens het concert op Rock Werchter. Dat maakt 'm nog aantrekkelijker. De gitaar hè, niet Dan. nouja...
Ouderwets brieven schrijven met een penvriend(in)
Dankzij het enorme pakket vrolijke enveloppen en briefpapier dat ik voor mijn vijftiende verjaardag kreeg, kon ik meteen aan de slag met snailmailen. Ik maakte een account op Postcrossing en SendSomething en ontdekte algauw een heleboel leuke mensen die maar al te graag brieven en ansichtkaarten de hele wereld over sturen. Mijn prikbord hangt onderhand al vol met leuke kaartjes en lange brieven uit alle windstreken: van Las Vegas tot Finland, tot Wit-Rusland en zelfs de Krim. En nog steeds wordt ik er elke keer weer ontzettend vrolijk van als ik een kaartje met mijn naam erop op de deurmat vind. Lees hier over mijn eerste ervaringen als beginnende snailmailer.

 Acties organiseren voor de Greenpeace jongerengroep
Dit is een twijfelgevalletje: na het organiseren van een Warme Truiendag op school, was de Greenpeace Jongerengroep Amsterdam niet veel meer dan een Facebookpagina met zo eens in de maand een berichtje. Toch ben ik dit jaar actiever (en activistischer) dan ooit geweest voor Greenpeace. En dat grotendeels dankzij de komst van alledrie de schepen binnen een paar maanden: eerst de Open Ship Days op Rainbow Warrior en de Esperanza, gevolgd door nog een filmavond op de Rainbow, en even later de terugkomst van de Arctic Sunrise uit Rusland. Als inwoner van Noord had ik het geluk dat de schepen telkens voor onderhoud aan de Noordkant van het IJ lagen, en ik zo meerdere keren langs kon komen om een kijkje te nemen op de schepen. Dat verdient wel een vinkje op m'n Bucketlist :) Lees hier het artikel over mijn eerste ontmoeting met de Rainbow Warrior en Esperanza en hier het artikel over de thuiskomst van de Arctic Sunrise.

Fanmail naar The Black Keys sturen
Ik kan niet ontkennen dat ik totaal geen kenmerken van een fangirl vertoon, maar het schrijven van fanmail ging me toch een beetje te ver. En bovendien: hoe groot is de kans nou dat je er iets op terug hoort? 

The Londonsquad, november 2014

Een "Jar of Luck" bijhouden (nu echt het hele jaar!!)
In 2013 lukte het me al niet om het hele jaar alle leuke momenten op een briefje te schrijven en in een glazen potje te doen, dus om het dan nog een heel jaar vol te houden was hopeloos. Als er écht iets bijzonders was gebeurd, heb ik het in de meeste gevallen wel opgeschreven, maar een dagboek bijhouden blijkt niet voor mij weggelegd.

Analoog fotograferen in zwart-wit (en op m'n blog posten)
Analoge camera: check. Filmrolletjes: check. Gemaakte foto's: eh... Met een mooie automatische spiegelreflex camera, vond ik het afgelopen jaar net iets belangrijker om daar beter mee om te kunnen gaan, dan de risico's van een analoge camera te nemen (hele filmrolletjes verpesten, etc.). In 2015 dan maar...

Meer stempels maken van Hema gummetjes
Waarom ik dit precies op m'n Bucketlist zette... tja. Uiteindelijk heb ik er toch maar een paar gemaakt, als kleine toevoeging bij een verjaardagscadeau bijvoorbeeld. Het blijft leuk, en bovendien bestwel simpel. Dat vraagt naar een Do It Yourself. 

Een eigen notitieboekje binden
Toen ik dit op m'n Bucketlist zette, kwam het waarschijnlijk voort uit een of andere creatieve ingeving of een Do It Yourself die ik gelezen had. Die was van korte duur, want ik kan me niet herinnering dat ik ook maar een moment heb gedacht "Hé, laat ik eens lekker een notitieboekje gaan binden". Misschien komt het er nog eens van, misschien ook niet.

Nieuw kapsel nemen (pony uit laten groeien en alles korter knippen)
De derde klas eindigde met een rechte pony, de vierde begon met een schuine pony. Niet een hele grote ingreep (vooral een kwestie van uitgroeien), maar het voelde al beter. Een paar maanden geleden besloot ik het iets groter aan te pakken, ging naar de kapper en wees met duim en wijsvinger aan hoeveel ik eraf wilde. Ik deed ook maar wat, en toen de kapster klaar was, voelde m'n hoofd plotseling een stuk lichter. Toen ik m'n haar vervolgens borstelde, schoot ik zowat uit doordat ik nog niet gewend was aan korter haar, en als ik m'n haar moest wassen duurde dat minder lang. Er zitten alleen maar voordelen aan korter haar hebben, ik raadt het iedereen aan. Wieweet gaat er de volgende keer wel nog meer af...


Dan brengt me op een eindscore van 8 van de 14 punten. Meer dan de helft dus, en daar ben ik heel erg trots op. Ik zie 2014 als een jaar bomvol nieuwe ervaringen en inspirerende, lieve mensen. Natuurlijk waren er ook minder leuke momenten, maar die heb ik achter me gelaten om vooruit te kijken naar de fijnere dingen.
2015: ik ben er helemaal klaar voor! Jullie ook?

4 opmerkingen:

  1. Lieve Robin,
    Ik weet nog dat we aan onze bucketlist begonnen en er van overtuigd waren dat het ons zou gaan lukken. Nu ik zelf ook terugkijk zie ik dat ik nog veel minder heb kunnen afvinken dan jij, dat is wel een beetje teleurstellend. Daarom heb ik me voorgenomen het dit jaar niet meer te doen, hoewel ik een aantal dingen ervan toch alleen of samen wil doen ook al is het dan 2015.
    Ik hoop dat je een fijn nieuwjaar hebt gehad en de beste wensen enzo xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moet Bucketlists ook eigenlijk niet vergelijken hè c; En dingen die in 2014 misschien nog niet helemaal gelukt zijn, daar kun je in 2015 mee verder, of alsnog doen. Gewoon als een soort doorlopende Bucketlist weetjewel ;)

      Verwijderen
  2. Wat fijn dat je een heleboel dingen wel gehaald hebt. De dingen die je niet gehaad hebt kan je altijd nog een keer proberen of ze geven je een andere kijk op dingen. Postcrossing lijkt me heel erg leuk. Ik ga het binnenkort maar een keer uitzoeken. Echt super leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Postcrossing is zeker het proberen waard! Maar als je echt op zoek bent naar een penvriend(in), dan zou je beter kunnen kijken op sites als SendSomething: daar zitten meer mensen die echt langere brieven schrijven en allemaal leuke dingetjes erbij in de envelop stoppen :) Dankje voor je reactie!

      Verwijderen

Ik vind het super leuk als je een reactie achterlaat! En natuurlijk neem ik ook een kijkje op jouw blog (als je die hebt) ;)