donderdag 14 februari 2013

Valentijnsdag!


Het is Valentijnsdag! Vandaag kon je de hele dag lang de mensen van wie je houd extra verwennen; misschien heb je een roos naar iemand gestuurd, een doosje chocolaatjes of een gewoon een leuk kaartje. Maar wat is Valentijnsdag nou precies? Ik heb het even opgezocht:
"Valentijnsdag is een dag waarop geliefden elkaar extra aandacht geven met cadeautjes, bloemen, of kaarten. Valentijnsdag wordt gevierd op 14 februari. Paus Gelasius I riep in 496 14 februari uit tot de dag van de Heilige Valentijn.

Over Sint-Valentijn is geen enkel biografisch gegeven bekend. In de achttiende eeuw werd geopperd dat het Valentijnsfeest op 14 februari is gesteld om de oude Lupercalia, een Romeins (en wellicht nog ouder) vruchtbaarheidsfeest te vervangen. Lupercalia werd op 15 februari gevierd ter ere van Juno, de Romeinse beschermgodin van de vrouw en het huwelijk, en Pan, de god van de natuur." Bron: Wikipedia

Toch zijn er nog genoeg mensen die niks met Valentijnsdag hebben. Want waarom zou er maar één dag zijn waar je je geliefden extra aandacht moet geven? Dat moet je toch juist zo vaak mogelijk doen? In dat geval zouden we een heleboel Valentijnsdagen hebben. Toch vind ik Valentijnsdag wel een beetje speciaal. Dat komt vooral doordat ze bij mij op school ongeveer twee weken voor Valentijnsdag beginnen met het verkopen van rozen. Voor €1,50 kan je een roos naar iemand sturen: naar je beste vriendin of vriend, je geheime liefde of zelfs naar je favoriete docent. Met of zonder een berichtje, gewoon met afzender of anoniem... Sommigen vonden €1,50 te duur voor een roos, maar omdat het toch maar één keer per jaar is wilde ik er best wat voor uitgeven.
Het moment dat de rozen worden gebracht is ook altijd spannend, krijg je een roos dit jaar of toch jammer genoeg niet. Met m'n twee beste vriendinnen hebben we elkaar gewoon een roos gestuurd! Superleuk, want anders zou ik eigenlijk toch niks doen met Valentijnsdag. En wie wil er nou geen roos?









Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het super leuk als je een reactie achterlaat! En natuurlijk neem ik ook een kijkje op jouw blog (als je die hebt) ;)