zondag 6 oktober 2013

Handen af van de Noordpool!

Nufoto.nl
Al is het alweer drie weken geleden, toch vind ik het leuk om er nog wat over te schrijven: de Ice Ride. Veel mensen zullen niet mee hebben gekregen wat dat is, daarom leg ik het nog even uit. Op zondag 15 september was de "Global Day of Action" van Greenpeace, waarbij over de hele wereld in grote steden mensen met hun fietsen zich verzamelden om samen actie te voeren voor de noordpool. Het was een grote fiets-optocht, die vanaf het hoofdkantoor van Greenpeace (Amsterdam) via een tankstation van Shell naar het Erasmuspark fietste. Samen met drie vriendinnen heb ik ook meegefietst. En omdat ik sinds kort samen met Brechtje vrijwilliger ben van Greenpeace, mocht ik de hele actie mee in een ijsberenpak! :)

Dat pak vond ik echt geweldig. Al kon ik bijna niks zien (alleen door de neusgaten), heb ik m'n ijsberen-taak goed volbracht. Dat hield in: met mensen op de foto gaan, knuffels geven en héél véél zwaaien naar voorbijgangers op straat. Tijdens de fietstocht heb ik de hele tijd in het fietsbakje van een aardige meneer kunnen zitten, en met de kreten "Handen af van de Noordpool!" en "Save the Arctic!" zijn we met de hele stoet Amsterdam doorgefietst. We eindigden bij het standbeeld van ijsbeer "Orso" in het Erasmuspark, waar je een ijsje kon eten en kon helpen aan een spandoek. Ik ijsbeerde nog een beetje rond met wat vriendinnen, en toen alles afgelopen was fietsten we met een tevreden gevoel terug naar huis.
Nufoto.nl

De Ice Ride is een onderdeel van Greenpeace' campage Save The Arctic, tegen oliemaatschappijen die plannen hebben om te gaan boren in het Noordpoolgebied. Aan deze plannen zitten ontzettend grote risico's: de Noordpool is namelijk door de opwarming van de aarde een ontzettend kwetsbaar gebied geworden. En stel dat er dan een olielek zou plaatsvinden, dan zijn er nog niet eens technieken voor om die op te ruimen! Zo is er een hele waslijst aan risico's en argumenten tegen de olieboringen, bovendien zijn de gevolgen niet meer te overzien als de Noordpool op gegeven moment helemaal weg smelt. De Noordpool is de airco van de wereld, we kunnen niet zonder. Daarom is het belangrijk dat iedereen zijn steentje bedraagt aan de bescherming van dit prachtige gebied.

Lees meer over de campagne en teken de petitie voor de Noordpool op www.greenpeace.nl/noordpool. Wil je ook vrijwilliger worden voor Greenpeace? Kijk dan op www.greenwire.nl.
En bekijk dit mooie filmpje van Greenpeace Nederland over de Noordpool:


1 opmerking:

  1. Heeej,
    Leuke blog!
    Ik ben nog druk bezig met de lay-out van mijn blog.. Even een vraagje dus.. Jij hebt dat plaatje van Hej You little dragonfly, en hoe doe je dat over de hele breedte? Het lukt mijn nl niet :$
    Maar verder leuke blog, leuke artikels enz. :P Ik kwam bij je blog via de Hoe Overleef Ik-tijdschriften! :)
    Doeiii

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het super leuk als je een reactie achterlaat! En natuurlijk neem ik ook een kijkje op jouw blog (als je die hebt) ;)