vrijdag 4 juli 2014

DIY Festivalsneakers [Rock Werchter]


In heel Nederland is het festivalseizoen onderhand al flink op gang gekomen. Zodra de zomervakantie ook echt begint zijn er per dag al zo'n twintig festivals in ons kleine landje! Zelf ben ik nog niet een heel ervaren festivalganger, maar komend weekend gaat daar verandering in komen. Gisteren was eerste dag van Rock Werchter, een énorm vierdaags rockfestival in België. Wat mij betreft het festival met de beste line-up van Nederland en België samen, met headliners als de Arctic Monkeys, Stromae, Imagine Dragons en natuurlijk... The Black Keys! Je ziet 'm nu waarschijnlijk wel aankomen: zaterdag is de grote dag dat ik mijn meest favoriete band aller tijden eindelijk live zal zien!!! *HAPPINESS OVERLOAD* De dag waar ik het hele jaar naar heb uitgekeken. De dag dat ik Dan's hotness met eigen ogen mag aanschouwen. De dag dat ik het hele concert van The Black Keys misschien wel zal missen doordat mijn hart het niet meer aankon. Nee dat toch maar niet. Maar ik zal er alles -maar dan ook echt álles- aan doen om zo ver mogelijk vooraan te kunnen staan, om zo 100% te kunnen genieten van die geweldige ervaring.

Om mijn fan-heid nog meer te kunnen uiten, besloot ik voor Rock Werchter speciale gympen in festival- of bandthema te pimpen. Ik greep meteen m'n kans om weer eens een Do It Yourself-bericht te schrijven, voor iedereen die deze zomer (of volgende zomer pas) origineel op een festival wilt verschijnen.


Wat heb je nodig?
 ★ Witte sneakers: te koop in winkels als de Primark of de H&M, maar ik ging voor tweedehands (nep) Allstars, gevonden tussen een berg schoenen op het Waterlooplein
 ★ Permanent markers in verschillende kleuren: te koop bij de Hema, V&D, Bruna, etc.
 ★ Potlood en gum

Hoe ga je te werk?
Stap 1:  Zoek inspiratie op voor de nieuwe design van je schoenen. Kijk bijvoorbeeld naar logo's van je favoriete bands, festivals of andere dingen waar jij vrolijk van wordt. Misschien heeft het festival waar jij  naartoe gaat wel een bepaald thema? Alles mag!
Mijn grootste inspiratiebron was natuurlijk The Black Keys, aangezien zij bijna de reden zijn dat ik naar Werchter ga. The Black Keys (en een heleboel andere bekende artiesten) hebben najaar 2013 zelf óók Converse sneakers gepimpt, om geld op te halen voor de National Breast Cancer Foundation. Dit is het resultaat van hun project "In Their Shoes":

In de periode dat deze sneakers te koop waren, was nog niet bekend wannéér Turn Blue uit zou  komen en hoe hij überhaupt zou heten. Echt een subtiele hint dus (al had niemand iets door)...

Stap 2:  Maak een schets van je schoenen en probeer uit wat leuk staat. Maar maak het niet te ingewikkeld: tekenen op stof met stiften gaat véél minder makkelijk en subtiel dan op papier. Gebruik eventueel een template van je sneakers die je zelf kan "inkleuren", zoals hieronder:

Stap 3:  Aan de slag! Als je bang bent dat je het meteen fout doet en je hele schoen verpest, teken dan eerst heel lichtjes met potlood je ontwerp op de stof. Als je er vervolgens met stift overheen gaat zie je het bijna niet meer en eventueel kan je het uitgummen. Onthoud vooral: het zijn jóuw schoenen en hier en daar een streepje mis is totaal geen ramp. Echt "mooi" blijven ze toch niet als je naar een festival gaat... Wat juist wél heel belangrijk is, is dat alle materialen die je gebruikt watervast zijn. Je wilt natuurlijk niet dat je kunstwerk na een regenbui een soort vage kleurexplosie van onleesbare letters en tekeningen wordt.

Het kostte misschien wel wat tijd, maar dan zijn je über-hippe festivalsneakers klaar! Dit is het resultaat van mijn gympen:





Naar welke festivals gaan jullie dit jaar? En hebben jullie nog tips voor mij, als beginnend festivalganger?

10 opmerkingen:

  1. Wat een superleuke DIY! Het is echt zo mooi gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je maakt me echt heel erg jaloers weet je dat :< maar superleuke diy (ook al heb ik alles al stap voor stap gezien Xoxoxo) xx Brechtje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Suurrryy gurl, maar ze komen in februari wel weer :) x

      Verwijderen
  3. Ze zijn echt super gaaf geworden!

    x

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat leuk gedaan wil je ze ook verkopen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De sneakers uit deze DIY zijn onderhand wel een beetje vies geworden, dus dat is vast niet zo aantrekkelijk om te kopen, maar als je het graag wilt, kan ik best nog een paar maken :)

      Verwijderen

Ik vind het super leuk als je een reactie achterlaat! En natuurlijk neem ik ook een kijkje op jouw blog (als je die hebt) ;)